Přeskočit na hlavní obsah

29. kongres ODS - nezlomový s překvapením


Proběhl kongres ODS.
Nešlo o nijak zlomový kongres, ale nebyl prost překvapení.
Neodehrál se podle předem rozdaných not, jak mu mnozí předem vyčítali nebo jak je to běžné u jiných stran či hnutí.
V obecné rovině lze kongresu vytknout dobu jeho trvání.
Bohužel nejde v jednom dni stihnout vše, co by se na kongresu mělo odehrát.
Šlo by, kdyby se vše odehrálo podle předem rozdaných not, ale ODS je veskrze demokratická strana a tak se tak nestalo, ale v tu chvíli se naplánovaný program kongresu nemohl vejít do jednoho dne tak, aby byli delegáti ochotni či schopni zůstat.
Ta schopnost je něco jiného než ochota, tak schopnost je omezena třeba možností dopravy domů apod.

Program

Došlo tak k tomu, co si myslím, že ODS určitě neprospělo.
Z programu kongresu musela být vypuštěna část týkající se prezentace programových cílů, programu ODS na následující období.
Nikdo si nedovolí omezit politickou diskuzi a tak musel, protože hrozila neusnášeníschopnost při rychle se snižujícím počtu delegátů, ustoupit program.
To je ale vcelku tristní, protože ve výsledku tak pro svět zvenku byl celý ten kongres jen o tom, že si ODS řešila personální otázky.
Tím ale voliče neoslovíme, voliče oslovíme tím, že jim řekneme, co chceme a jak to chceme udělat, že jim představíme náš program.
Údajnou náhradou za chybějící část kongresu zabývající se programem ODS mají prý být ideové konference.
To je ale tak 50% efektu, než kdyby se to vešlo do kongresu.
A to hned ze dvou pohledů.
Straníci - chceme-li, jak bylo na kongresu velmi aktivně prezentováno, vyhrát příští volby, tak to nezajistí pár lidí ve vedení, to zajistí využití naší početné členské základny k propagaci toho programu, to ale o tom, že je dobrý, musíme nejdříve přesvědčit naše straníky a kde se jich sejde nejvíce - na kongresu. Na ideové konference přijede oproti počtu účastníků kongresů s odpuštěním pár nadšenců. Pokud nebude našemu programu věřit ani naše členská základna, pokud ho nebude umět aktivně vysvětlovat a šířit dále, volby nevyhrajeme!
Média a tedy voliči - efektivita ideových konferencí oproti kongresu ve smyslu mediální pozornosti, mediálních výstupů a tedy informací tekoucích směrem k voličům je také diametrálně rozdílná.

Alexandra Udženija

Chca nechca jsem i já tak nucen se věnovat personáliím, ač vím, že máme v programové rovině co nabídnout, osobně se účastním jednání programového týmu pro Reformu státu a stojím si za tím, že to, co ODS v této oblasti nejen připravuje, ale už dnes i z opozice realizuje, je ve prospěch tohoto státu, ve prospěch jeho občanů.
Na 1. místopředsedu byli původně navrženi 2 kandidáti, přičemž já osobně jsem jednoznačně preferoval jednoho z nich, o kterém se zmíním ještě níže.
Již den (z jistého pohledu až den) předem oznámil, že tuto nominaci odmítne.
Vše se zdálo tedy jasné, ale sama kandidátka si myslím byla vědoma toho, že ač jediný kandidát, nemá volbu jistou.
V kuloárech to bylo vcelku téma a můj osobní průzkum mezi delegáty naznačoval, že ač na jisté úrovni existovala dohoda, je tato dohoda pro jednotlivé delegáty neakceptovatelná.
Ostatně i já osobně jsem se setkal na jednáních v rámci místního či oblastního sdružení s vcelku vyhraněnými a negativními názory na tuto do té doby vysoce postavenou reprezentantku ODS, nyní kandidátku.
A delegáti do jisté míry zastupují na kongresu své spolustraníky z oblastí a místních sdružení, takže tento tlak zespoda jistě někteří z nich reflektovali.
Navíc, dle mých informací, které zněly právě i v kuloárech kongresu, si podporu v regionech příliš předem nesháněla a na kongresu se na poslední chvíli pokusila o podporu např. ve Středních Čechách, včetně příslibu aktivní spolupráce v nastávajících krajských volbách během kandidátského projevu, ale bylo pozdě.
Už dlouhé čekání na vyhlášení dávalo tušit, čeho se dočkáme.
Minimálně jednoho dalšího kola volby 1. místopředsedy!

Pavel Novotný

Bohužel jsem se dočkali i něčeho více.
Protože se Alexandra Udženija vcelku logicky rozhodla dále nekandidovat, začala ta část kongresu, ve které se hledal nový vhodný kandidát na 1. místopředsedu.
Ze shora vykrystalizoval kandidát, formálně prezentovaný předsedou Petrem Fialou, předseda poslaneckého klubu Zbyněk Stanjura.
Z řad delegátů kongresu pak byli navrženi: Alexandr Vondra (panem senátorem Jiřím Oberfalzerem), Marie Kubíková (sama sebou) a Pavel Novotný (někým z kolegů, nepředstavil se, neznám, nevím).
Pražský region tak ukázal, že z neúspěchu své kandidátky se asi nevzpamatoval a nedokázal vygenerovat jednoho silného kandidáta, protože jak paní Kubíková, tak pan Novotný, jsou z tohoto regionu.
Předseda pražského regionu Tomáš Portlík si ve svém vystoupení v rámci politické diskuze postěžoval na výsledky kongresu, ale ty odpovídaly nepřipravenosti na nastalou situaci.
Alexandr Vondra nominaci odmítl, Zbyněk Stanjura přednesl standardní kandidátský projev, Marie Kubíková byla z mého pohledu zdá se připravená a svým projevem mě osobně mírně překvapila.
Více však překvapil Pavel Novotný!
Nebo vlastně vůbec nepřekvapil.
Ukázal, že není politik, který je schopen zareagovat na nastalou situaci a jako kandidátský projev z velké části přednesl něco, co měl připraveno do politické debaty, kde by se to ještě dalo trošku snést.
Jako kandidátský projev na pozici 1. místopředsedy parlamentní strany však absolutně ne!
Ano, byly tam myšlenky, se kterými souzním, ale u dobré myšlenky Pavel Novotný začíná a končí.
Už slova a věty, kterými ty myšlenky představuje, jsou neakceptovatelné a prezentace taktéž.
Já osobně musel odejít ze sálu, protože mi nepřipadalo důstojné toto poslouchat na kongresu ODS.
Hodilo se to nejvíce do pořadu Na stojáka! a tam bych se tomu i zasmál.
Volby dopadly jednoznačně pro Zbyňka Stanjuru.
Podle mě žádná hitparáda, a to není nic osobně proti panu Stanjurovi, ani ho osobně neznám, jde mi spíše o typ politika a nutnost doplnění některých schopností k Petrovi Fialovi tak, abychom byli zajímavější pro více voličů.

Alexandr Vondra

Tak nakonec přece jen Saša, jen ne ta, ale ten.
Mě osobně zklamal.
Já byl nadšený jeho projevem na akci, kde jsme představovali kandidáty do Evropského parlamentu, přál jsem mu ve volbách do EP úspěch, přispěl jsem k němu svým kroužkem, měl jsem radost z toho, že se mu to povedlo.
Podle mě je to někdo, koho ODS potřebuje.
Nicméně, druhá půlka jeho projevu na kongresu, jeho deset bodů, to tedy není podle mého gusta.
Podle mě je to v podstatě populismus a obdobný způsob slibování, jako Národní investiční plán Andreje Babiše.
Potažmo to bylo otevřené kupování si regionů, aby ho volili, protože "těm slíbím to a těm za ono".
Praze dokonce slíbím 3x a navíc v podstatě otevřeně přiznal, proč to dělá (potřebuji jejich hlasy).
Kdyby se Alexandr Vondra držel v limitu kandidátského projevu, na těchto deset bodů by se vůbec nedostalo a já bych byl spokojen.
Takto jsem dost nervózní, co vlastně bude předvádět.
Ve vedení tedy máme pracovitého a týmového hráče Martina Kupku (což mohu potvrdit z vlastní zkušenosti), extrémně pracovitého a velmi zdatného vyjednavače Miloše Vystrčila (nebýt jeho, nemáme dnes předsedu senátu), Martina Baxu, kterého neumím charakterizovat, protože ho osobně ani z doslechu nijak více neznám, ale věřím mu, a Alexandra Vondru, jako staronový vítr, který doufám pod kotel nebude foukat populistický vánek, protože to mi k němu vůbec nejde, ale těch 10 bodů mě vystrašilo.
Nicméně někteří poslanci už si některé z nich vzali za své, jen jsem zvědav, kdo bude řešit ten desátý, což je tedy pěkná ptákovina.

Komentáře

  1. Souhlasím se vším. Jen bych dodal, že predseda Fiala má kromě výdajů ukazovat i způsob jejich pokrytí. A Saša Vondra mne svým projevem pozitivně nadchnul. I když populismu se nevyhnul, to je pravda. Jakub Rejzek

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

48. pěší pluk v Benešově - Táborská kasárna

Život je plný překvapení. Naštěstí i těch pozitivních. Provozuji Facebook stránku Táborská kasárna . Jde o místo pro Benešov nejen historicky významné. Oslovil mě v této souvislosti právě prostřednictvím zmíněné stránky Jan Bláha, mladý člověk se zájmem o historii. Historii rámovanou jeho předkem, pradědečkem, ale díky tomu se pohybuje i v okolí toho "rámu" a díky tomu mě právě oslovil. S historií Táborských kasáren se nejvíce mluví o 102. pěším pluku. Nicméně s Benešovem, s Táborskými kasárnami, je spojen i 48. pěší pluk, který právě na 102. navazoval, viz tyto základní údaje: Pěší pluk 48 [1920-1938] Velitelství pěšího pluku vzniklo 1. října 1920 v rámci unifikace branné moci přejmenováním z velitelství 102. pěšího pluku na základě výnosu Ministerstva národní obrany, čj. 5.700-org.1919 Nacházelo se v Benešově a od září 1936 v Jaroměři, podléhalo velitelství 10. pěší brigády [1920-1937] a od ledna 1938 velitelství 13. divise [1937-1938]. Pluk nesl od ř

Já, kandidát - volby do Poslanecké sněmovny 2021

 Na kandidátce koalice SPOLU jsem ve Středočeském kraji třetí❗️ Tedy, třetí od konce. Co však osud zase vymyslel - zase mi přihrál to číslo 33.

Námitka vznesená na Valné hromadě OFS Benešov

Moje vyjádření jako nově zvoleného předsedy OFS BenešovNevím, jestli mi přísluší vůbec tuto situaci komentovat, ale kvůli četným a množícím se dotazům tak činím.