Přeskočit na hlavní obsah

Systém hlasování v komunálních volbách

Obsah


Předmluva

Rok se skoro sešel s rokem a máme tu zase volby.
Ke konci října minulého roku, roku 2017, to byly volby do Poslanecké sněmovny, počátkem tohoto října jsou to komunální volby, do zastupitelstev měst a obcí.
Z mého osobního pohledu se ty volby také významně liší, v roce 2017 jsem byl obyčejný volič, který se tedy po těch volbách změnil ve stěžovatele, stěžovatele na výsledky voleb, který uspěl se svým návrhem u Nejvyššího správního soudu.
Na základě mé stižnosti Nejvyšší správní soud přepočítával preferenční hlasy pro kandidáty ODS ve Středočeském krají pro více jak 900 okrsků.
Výsledkem byla změna mandátů, jeden z původně zvolených poslanců, Petr Bendl, o svůj mandát bohužel přišel a jiný, Martin Kupka, ho získal (NSS Vol 58/2017 - Usnesení).
Po této patálii, kterou jsem ODS způsobil, jsem se rozhodl do této strany vstoupit a začít se aktivně věnoval politice pod její značkou, která mi vždy byla blízká, a to zejména politice na komunální úrovni.
Proto, a v tom  jsou letošní volby od těch loňských pro mě také jiné, kandiduji do zastupitelstva v Benešově.

Člen volební komise

Jiné jsou ještě i v tom, že jsem se letos rozhodl okusit práci okrskové volební komise, abych si udělal názor na problematiku počítání výsledků voleb i z druhé strany.
Nebude to moje premiéra v této činnosti, ale minule, když jsem byl členem volební komise, to bylo ještě v roce 1990, což byla značně jiná doba.
Zúčastnil jsem se v tomto týdnu školení okrskových volebních komisí a zjistil, že systém hlasování a počítání hlasů v komunálních volbách nechápou ani někteří členové těchto komisí, soudím tak z jejich dotazů.
Dotazů lidí, kteří evidentně v těch komisích nejsou poprvé.
Pokud to nechápou komisaři, chápou to voliči, kladu si otázku?
Tato otázka mě vedla k tomu sepsat tento článek.

Křížek není kroužek

Ve zmíněných volbách do Poslanecké sněmovny se kroužkovalo (můj nezapočtený kroužek byl důvodem zmíněné stížnosti), kroužek značí preferenční hlas.
Co strana, to jeden volební lístek, vybírám vždy jednu stranu.
Svým kroužkem mohu některého z kandidátů této strany preferovat před ostatními. Mohu použít až čtyři kroužky, tedy až u čtyřech kandidátů říci, že bych byl rád, kdyby v té Sněmovně byli oni a ne ti jiní kandidáti. Mohu to ale klidně říct jen u jednoho.
Můj jeden hlas, který v těchto volbách mám, má stejnou sílu, ať ty kroužky použiji a nebo ne.
Ve volbách komunálních mám ale tolik hlasů, kolik je v mém městě či obci zastupitelů.
U nás v Benešově je to nyní nově 23 (dříve 27), takže každý volič má až 23 hlasů. Tyto všechny může použít a nebo nemusí. Své hlasy na volebním lístku, který je jeden a na něm jsou všechny strany a všichni kandidáti, vyznačuji křížkem.

Velký a malý křížek

Rozlišujme ještě velký křížek a malý křížek. Velký křížek mám jen jeden, mohu použít jen jeden a použiji ho pro stranu, ne pro konkrétní kandidáty. Tedy, tento křížek vepíši do políčka, které je k tomu určeno před názvem kandidátky/kandidující strany.
Pokud použiji více velkých křížků, označím více stran, je moje hlasování neplatné!
Pokud použiji právě a jenom jeden velký křížek a žádný malý, tak jsem všechny své hlasy dal kandidátům zvolené strany, v praxi každému jeden (počet kandidátů na kandidátce se většinou shoduje s počtem zastupitelů a tudíž i s počtem mých hlasů).

Volím lidi, ne strany

Komunální volby jsou specifické tím, že v nich v zásadě nevolím strany, ale lidi. Respektive, systém je nastaven právě tak, aby toto bylo možno.
To je také důvod, proč jsou všechny strany a všichni kandidáti na jednom volebním lístku (či spíše listu nebo někde až brožuře).
Volič má možnost použít své hlasy ke konkrétním kandidátům, bez ohledu na strany.
To se dělá prostřednictvím těch malých křížků, kterých můžu použít až toliko, kolik je zastupitelů, v případě Benešova tedy 23.
Vyberu libovolných 23 lidí, klidně z více stran, a označím je do políčka před jejich jménem křížkem, kterému říkáme malý.
Pokud bych použil více malých křížků, než je zastupitelů, je celé mé hlasování neplatné!

Kombinace

Výše uvedené postupy lze kombinovat, a to tak, že vyberu konkrétní kandidáty z různých stran, označím je malým křížkem a pokud jich označím méně, než je zastupitelů, mohu relevantně uplatnit ještě velký křížek u vybrané strany. Této straně pak dávám tolik hlasů, kolik je rozdíl mezi počtem, jež mám celkově k dispozici a počtem malých křízků, jež už jsem vepsal do volebního lístku.
Takže např., pokud mám 23 hlasů, použiji 5 malých křížků u konkrétních kandidátů a pak dám velký křížek k nějaké straně, tak té straně jsem dal svých zbylých 18 hlasů a ty jsou přiděleny prvním 18. kandidátům na kandidátní listině této strany.

Volím stranu, preferuji jejího kandidáta

Co se stane, když dám straně velký křížek a ještě nějakému jejímu kandidátovi malý křížek, abych ho preferoval?
Nestane se nic!
Toto je právě ten rozdíl mezi křížkem a kroužkem.
K malému křížku nebude přihlíženo, použitím velkého křížku u strany a tím, že jste nedal žádný malý křížek ke kandidátovi z jiné strany, jste všechny své hlasy dal té straně s velkým křížkem a nemůžete dát další, prostřednictvím malého křízku.
Platí totiž základní pravidlo, že kandidát může získat jen a pouze jeden Váš hlas.
Neobejdete to ani tím, že byste použili u kandidáta kroužek, kroužek v komunálních volbách nic neznamená.

Na co si dát pozor

Rekapitulace toho, co už je výše napsáno a nebo to vyplývá:
  • velký křížek vždy jen maximálně jeden
  • malých křížků dohromady s velkým vždy maximálně tolik, kolik volíte zastupitelů
  • pokud použijete jen malé křížky, je škoda jich použít méně, než kolik volíte zastupitelů, protože rozdíl činí hlasy, které jste nevyužil
  • křížky dělejte do vyznačených polí před názvem strany/kandidátky nebo před jménem kandidáta, nikam jinam
Navíc ještě jedno upozornění:
  • tam, kde volíte i do Senátu, tak si dejte pozor na barvy obálek; nemůžete hlasovací lístek do senátu i komunálních voleb dát do jedné obálky, každý patří samostatně, hlasovací lístek s vybraným senátorem do žluté obálky, křížky vyplněný hlasovací lístech do komunálních voleb do šedivé obálky; nesmíte v žádném případě použít ani tu modrou obálku, ve které Vám byly lístky doručeny domů.
Jděte volit a volte správně!

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

48. pěší pluk v Benešově - Táborská kasárna

Život je plný překvapení. Naštěstí i těch pozitivních. Provozuji Facebook stránku Táborská kasárna . Jde o místo pro Benešov nejen historicky významné. Oslovil mě v této souvislosti právě prostřednictvím zmíněné stránky Jan Bláha, mladý člověk se zájmem o historii. Historii rámovanou jeho předkem, pradědečkem, ale díky tomu se pohybuje i v okolí toho "rámu" a díky tomu mě právě oslovil. S historií Táborských kasáren se nejvíce mluví o 102. pěším pluku. Nicméně s Benešovem, s Táborskými kasárnami, je spojen i 48. pěší pluk, který právě na 102. navazoval, viz tyto základní údaje: Pěší pluk 48 [1920-1938] Velitelství pěšího pluku vzniklo 1. října 1920 v rámci unifikace branné moci přejmenováním z velitelství 102. pěšího pluku na základě výnosu Ministerstva národní obrany, čj. 5.700-org.1919 Nacházelo se v Benešově a od září 1936 v Jaroměři, podléhalo velitelství 10. pěší brigády [1920-1937] a od ledna 1938 velitelství 13. divise [1937-1938]. Pluk nesl od ř

Já, kandidát - volby do Poslanecké sněmovny 2021

 Na kandidátce koalice SPOLU jsem ve Středočeském kraji třetí❗️ Tedy, třetí od konce. Co však osud zase vymyslel - zase mi přihrál to číslo 33.

Námitka vznesená na Valné hromadě OFS Benešov

Moje vyjádření jako nově zvoleného předsedy OFS BenešovNevím, jestli mi přísluší vůbec tuto situaci komentovat, ale kvůli četným a množícím se dotazům tak činím.