Přeskočit na hlavní obsah

Dozorčí rady městských obchodních společností v Benešově

Městem Benešov v poslední době rezonuje téma 32. zasedání Zastupitelstva města, které se konalo 26.9.2018, ale trvalo pouhých 10 minut, protože nedošlo ke schválení programu.
Koalice si nezajistila dostatečný počet přítomných zastupitelů (pro schválení programu je třeba nadpoloviční většiny všech zastupitelů, nejen těch přítomných), opozice ho logicky nemá.
Podrobnější informaci k této události i k tomu, proč k ní došlo, jsem sepsal pro potřeby ODS Benešov a je zveřejněna v aktualitách na jejím webu.
V tomto článku bych se ale rád věnoval podstatě problému dozorčích rad městských obchodních společností, protože v návaznosti na různá zdůvodnění koaličních stran a zastupitelů a jejich reakcí na naše zdůvodnění padly některé argumenty, které jsou prostě liché.

Městské obchodní společnosti

Městské obchodní společnosti (MOS) již existovaly nebo vznikly po nástupu této koalice k moci v Benešově přerodem z původních příspěvkových organizací.
Celkem jde aktuálně o tyto čtyři:
  • Technické služby Benešov, s.r.o. (TS); 
  • Kulturní a informační centrum Benešov, s.r.o. (KIC); 
  • Městská sportovní zařízení Benešov, s.r.o. (MěSZ); 
  • Městská tepelná zařízení, s.r.o. (MTZ). 
Tyto společnosti jsou 100% vlastněny Městem a byly zřízeny a jsou provozovány za účelem poskytování veřejně prospěšných služeb.
Ve své podstatě jsou součástí "holdingu" Město, mají jen jinou právní formou, zejména z důvodu úspory v oblasti DPH.

Financování  MOS

Společnosti jsou 100% vlastněny Městem, ale též i 100% financovány z rozpočtu Města, a to formou provozních a investičních dotací, v rozpočtu Města Benešov na rok 2018 bylo plánováno celkem 110 mil. Kč na tyto dotace směřující do MOS.

Převod majetku Města na MOS

V březnu roku 2018 byl, i přes výhrady opozice, do majetku Města vložen (do jeho základního kapitálu), movitý i nemovitý majetek v odhadní hodnotě 434 mil. Kč. Konkrétně do tří a v této výši:
  • TS - 82 564 028 Kč;
  • KIC - 94 204 700 Kč;
  • MěSZ - 256 917 000 Kč.

Zřízení dozorčích rad

Ke zřízení dozorčích rad došlo, i přes např. názor ODS Benešov, stejně jako můj osobní, že nejsou třeba že jejich kontrolní funkci by mohl vykonávat Finanční výbor Zastupitelstva města a Kontrolní výbor Zastupitelstva města, stejným usnesením Zastupitelstva, jakým došlo ke schválení převodu majetku Města na MOS.
Bylo to logické, na MOS se převádí majetek skoro za 450 mil. Kč, tak musí existovat orgány, ve kterých bude mít zástupce i opozice, které nakládání s tím majetkem a využívání provozních a investičních dotací Města v těchto společnostech budou kontrolovat.
Ať už jsou to dozorčí rady nebo by to byly zmíněné výbory, vyžaduje to změnu zakladatelských listin.

Nominanti

Starosta města, Ing. Petr Hostek, na předmětném jednání Zastupitelstva vyzval opozici, aby nominovala do každé dozorčí rady své zástupce.
Opozice tak učinila 18.4.2018, kdy podala tyto nominace:
  • MěTZ - Ing. Jaroslav Hlavnička (VPM)
  • KIC- Ing. Luboš Machulda (VPM)
  • TS - Ing. Luboš Balata (STAN)
  • MěSZ - Tomáš Novák (ODS)
O nominantech koalice jsme se za celý půlrok od předmětného zastupitelstva do teď nedozvěděli nic.

Zastupitelstvo ukládá

Předmětná usnesení Zastupitelstva města tak ukládají starostovi města, panu Ing. Petru Hostkovi, MBA, zabezpečit provedení potřebných úkonů vedoucích k realizaci usnesení. Co to musí být za úkony, aby to celé mělo smysl:
  1. Rada města, v působnosti Valné hromady MOS, rozhodně o zvýšení základního kapitálu předmětných společností vkladem movitého a nemovitého majetku města;
  2. Rada města, v působnosti Valné hromady MOS, rozhodne o změně Zakladatelských listin tak, aby v nich byly nově definovány dozorčí rady, např. počet členů (3) a její práva a povinnosti, respektive práva a povinnosti jednotlivých členů dozorčích rad;
  3. Rada města, v působnosti Valné hromady MOS, jmenuje členy dozorčích rad!

Dva ze tří

Rada města konala, a to dne 25.4.2018, v působnosti Valné hromady MOS, notářskými zápisy vyhotovenými panem Mgr. Michaelem Rouskem (ukázka tohoto notářského zápisu pro MěSZ), realizovala z výše uvedených bodů pouze první dva.
Již ne ten třetí, a to přesto, že to bylo po té, co opozice své nominanty do dozorčích rad již sdělila.
Neměla tedy nominanty další? Nechtěla ve skutečnosti ty dozorčí rady zřídit?
Dozorčí rady tak existují "de jure", v Zakladatelský listinách jsou, ale neexistují "de facto", protože nejsou personálně obsazeny.
Jsou tedy nefunkční a neplní své kontrolní povinnosti.
5 měsíců po té, co naplnilo dva ze tří výše uvedených bodů, není schopno ten třetí současné vedení Města vyřešit!
Schopno nebo ochotno, vkrádá se otázka.

Pravomoci dozorčí rady

V současné době je zástupci koalice hojně používán argument, že musí být nejdříve definovány pravomoci a povinnosti dozorčích rad a jejich členů.
Zvláštní argument, nemělo být toto vyřešeno dříve, než byl předložen Radou města Zastupitelstvu návrh na jejich zřízení? Navíc, v předmětném usnesení Zastupitelstva, které bylo navrženo Radou města, je toto definováno a je to přesně podle toho nově zapsáno do Zakladatelských listin.
Takže konkrétní výňatek přímo z toho usnesení:

Dozorčí rady obchodních společností jsou definovány též Zákonem o obchodních korporacích, viz pár paragrafů z něj:
§ 44, (2) Kontrolním orgánem obchodní korporace se pro potřeby tohoto zákona rozumí dozorčí rada, kontrolní komise nebo jiný obdobný orgán.
§ 201, (1) Společnost zřídí dozorčí radu, určí-li tak společenská smlouva nebo jiný právní předpis.
§ 201, (2) Neurčí-li společenská smlouva jinak, dozorčí rada
a) dohlíží na činnost jednatelů,
b) nahlíží do obchodních a účetních knih, jiných dokladů a účetních závěrek a kontroluje tam obsažené údaje,
c) podává žalobu podle § 187 a
d) podává jednou ročně zprávu o své činnosti valné hromadě.
§ 201, (3) Členem dozorčí rady nemůže být jednatel společnosti nebo jiná osoba oprávněná podle zápisu v obchodním rejstříku jednat za společnost.

V době, kdy se o zřízení dozorčích rad na jednání Zastupitelstva jednalo a následně hlasovalo, tak nikdo ze zástupců vedení Města či šířeji koalice nenamítl, že není definována jejich pozice ve společnosti a tudíž budou jmenovány až po té, co definována bude.
Naopak, zastupitelům bylo předloženo usnesení, kde pravomoci a povinnosti jsou definovány a byly tedy odsouhlaseny společně s tímto celým usnesením.
Cokoliv dalšího v tomto není třeba řešit!
Členy dozorčí rady, které mají pouze a jenom kontrolní funkci, je možné okamžitě jmenovat!

Různé a interpelace

Koalice též používá argument, že se dozorčí rady na zastupitelstvu dne 26.9.2018 mohly řešit v bodu Různé. To už ale např. ODS učinila na zastupitelstvu dne 23.5.2018, bez výsledku.
Na zastupitelstvu dne 20.6.2018 jsme pak v rámci interpelace vznesli dotazy týkající se MOS, a to jak dozorčích rad, tak i jiné (zde plné znění této interpelace).
Vynechme v této interpelaci dva ze tří bodů/dotazů, ty se netýkají dozorčích rad, soustředmě se jen na ten první:
"1. kdy dojde ke jmenování členů dozorčích rad MOS?"
Odpověď na tuto interpelaci jsme získali po zákonném termínu a poprvé obsahovala argument, z mého pohledu pseudoargument či spíše výmluvu, vizte:
"V současné době pracujeme na přesném určení kompetencí členů dozorčích rad obchodních společností města Benešov, a to ve spolupráci s panem Ing. Pavlem Hrabětem, Ph.D., který  se v rámci projektu "Podpora optimalizace a řízení kvality na Městském úřadě Benešov" financovaným EU v rámci Operačního programu Zaměstnanost, výzva č. 33, zabývá touto problematikou. Rádi bychom, abyste se na strategickém plánu řízení společností s námi podílel, a proto si Vás dovolujeme pozvat na schůzku s panem Ing. Hrabětem, Ph.D. a vedením města.”
Stejně jako zde v tomto článku jsme i v odpovědi na tuto reakci na naši interpelaci zdůraznili, že
"kompetence členů dozorčích rad jsou definovány zákonem, konkrétně zákonem č. 90/2012 Sb., o obchodních korporacích, a dále pak v rámci Zakladatelských listin předmětných městských obchodních společností".
V návaznosti na to jsme požadovali jasné odpovědi na tyto dvě otázky:
  1. kdy budou jmenováni členi dozorčích rad
  2. seznam všech nominantů do dozorčích rad všech MOS
Tyto odpovědi nám vedení Města do teď neposkytlo, opoziční interpelace jim zřejmě nestojí za odpověď.

Jednání k dozorčím radám

Další argument používaný aktuálně s kauzou dozorčích rad koaličními zastupiteli je, že se ve většině opoziční zastupitelé nezúčastnili schůzky, která byla k této problematice svolána.
Opět jde o pseudoargument, respektive výmluvu.
Mimochodem, na toto jednání jsem byl původně také pozván, jako nominant do jedné z dozorčích rad.
Pak se však změnilo téma této schůzky na "Strategické plánování řízení městských společností" a formát, pouze zastupitelé, kterým já nejsem.
Náš zastupitel, mimochodem předseda Kontrolního výboru Zastupitelstva města Benešov, Ing Roman Tichovský, pozván nebyl, nebyl mu sdělen termín a místo jednání dostatečně předem, zřejmě administrativní nedopatření. Když byl nakonec pozván pár hodin před konáním této schůzky, již neměl jako manažer velké firmy volno v kalendáři.
Nyní je to však jeho chyba, podle vyjádření zástupců koalice, že tam nebyl.
Nicméně, nazývejme věci pravými jmény.
To vůbec nebylo jednání k dozorčím radám, zopakujme si jeho název: Strategické plánování řízení městských společností!
Opozice ale nemá s řízením těchto společností cokoliv společného, opozice má mít podle současné koalice své jedno místo v každé dozorčí radě a ty dozorčí rady mají kontrolní funkci, ne funkci řídící.
Ano, existují i firmy, kde mají dozorčí rady funkci v řízení společností, neplní jen funkci kontrolní, jsou např. jakýmsi mezikusem mezi jednateli a valnou hromadou, jednatelé mají omezenou pravomoc a vyšší pravomoc má dozorčí rada a nejvyšší má valná hromada, ale ani v návrhu na kompetence dozorčích rad MOS předloženém Radou města a Zastupitelstvem odsouhlaseném není o řídící roli dozorčích rad ani slovo a ani opozice toto nepožaduje.
Dozorčí rady MOS v Benešově jsou definovány jako kontrolní orgán, jako takový je již dostatečně definován a není třeba cokoliv dalšího řešit.
Jen jmenovat členy dozorčích!
Toto své stanovisko k relevantnosti schůzky na téma "Strategické plánování řízení městských společností" k problematice dozorčích rad jsme již sdělili dříve, právě v odpovědi na reakci na naši interpelaci, viz:
"Kompetence členů dozorčích rad jsou tedy dle našeho názoru naprosto jasně stanoveny a není nám tak vůbec jasné, jaká je v tomto směru úloha zmíněného Ing. Hraběte, Ph.D..
Nám nepřísluší role řídící, ta je plně v kompetenci Rady města Benešov, která zastupuje jediného majitele společností na Valné hromadě, potažmo managementu těchto společností, řediteli, jednateli, kteří byli jmenování Valnou hromadou, tedy Radou města.
Naše role, jako strany aktuálně opoziční, je role kontrolní a pro výkon této role jsme společně s ostatními politickými opozičními subjekty navrhli na základě vaší výzvy své nominanty do dozorčích rad (do každé městské obchodní společnosti jednoho, z čehož logicky vyplývá, že stejně většinu v dozorčích radách budou mít nominanti vedení města, respektive koalice) a naším zájmem je, aby byla neodkladně zajištěna funkčnost těchto dozorčích rad a naši zástupci v nich mohli plnit svoji kontrolní, ne řídící, roli."
Osobně jsem prezentaci, kterou pan Ing. Hrabě, kterého si mimochodem vážím a uznávám jeho odbornost nejen v této oblasti, viděl, má celkem 41 tzv. slidů a pouze 7 z nich (to je 17%) je věnováno dozorčím radám a informace v nich obsažené jsou obecně známé, převzaté z veřejných zdrojů, neobsahují žádný konkrétní návrh.

Jmenujte dozorčí rady!

Vyzývám vedení Města, zástupce koalice, jmenujte členy dozorčích rad.
Přestaňte mlžit, podobně jako v jiných "kauzách", přestaňte se vymlouvat, konejte to, co už bylo uloženo usnesením Zastupitelstva města Benešov.
Máte ideální příležitost to udělat na jednání Rady města dne 3.10.2018, použít k tomu můžete klidně náš návrh na složení dozorčích rad, který jste nepřipustili k projednávání do programu na posledním jednání Zastupitelstva (plné znění zde), na jednání Zastupitelstva pak můžete zastupitelům i občanům sdělit, že jste konečně po pěti měsících vyřešili to, co už dávno mělo být vyřešeno.
Pokud tak neučiníte, budou na místě otázky jako proč, z jakého důvodu, čeho se bojíte, komu to takto vyhovuje?
Do nastalé absurdní situace se tato věc dostala díky vám, díky vašemu nekonání, ne díky konání opozice.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

48. pěší pluk v Benešově - Táborská kasárna

Život je plný překvapení. Naštěstí i těch pozitivních. Provozuji Facebook stránku Táborská kasárna . Jde o místo pro Benešov nejen historicky významné. Oslovil mě v této souvislosti právě prostřednictvím zmíněné stránky Jan Bláha, mladý člověk se zájmem o historii. Historii rámovanou jeho předkem, pradědečkem, ale díky tomu se pohybuje i v okolí toho "rámu" a díky tomu mě právě oslovil. S historií Táborských kasáren se nejvíce mluví o 102. pěším pluku. Nicméně s Benešovem, s Táborskými kasárnami, je spojen i 48. pěší pluk, který právě na 102. navazoval, viz tyto základní údaje: Pěší pluk 48 [1920-1938] Velitelství pěšího pluku vzniklo 1. října 1920 v rámci unifikace branné moci přejmenováním z velitelství 102. pěšího pluku na základě výnosu Ministerstva národní obrany, čj. 5.700-org.1919 Nacházelo se v Benešově a od září 1936 v Jaroměři, podléhalo velitelství 10. pěší brigády [1920-1937] a od ledna 1938 velitelství 13. divise [1937-1938]. Pluk nesl od ř

Já, kandidát - volby do Poslanecké sněmovny 2021

 Na kandidátce koalice SPOLU jsem ve Středočeském kraji třetí❗️ Tedy, třetí od konce. Co však osud zase vymyslel - zase mi přihrál to číslo 33.

Námitka vznesená na Valné hromadě OFS Benešov

Moje vyjádření jako nově zvoleného předsedy OFS BenešovNevím, jestli mi přísluší vůbec tuto situaci komentovat, ale kvůli četným a množícím se dotazům tak činím.