Od 1.7.2018, po ročním odkladu, je pro orgány centrální státní správy povinností používat Národní Elektronický Nástroj, tzv. NEN.
Historie projektu realizace tohoto produktu je vcelku pohnutá, viz např. Wikipedie.
Jaká je současnost?
O tom jsem se nedávno osobně přesvědčil při pokusu podat nabídku do výběrového řízení na Ministerstvu práce a sociálních věcí (MPSV).
Nabídku se mi podat nepodařilo, protože i přes to, že jsem se obrátil a v několika kolech řešil s podporou NEN zprovoznění portálu v mém klientském prostředí, neuspěl jsem.
Část mé intenzivní komunikace s hotline NEN naleznete zde.
I přes mé maximální úsilí a desítky pokusů NEN rozjet a podat přes něj nabídku mi nebylo toto umožněno, tak jsem v termínu nabídku podal e-mailem a prostřednictvím firemní datové schránky, MPSV jsem o tomto informoval, včetně důvodů, proč jsem tak učinil.
Ze strany MPSV ale přišlo zamítavé stanovisko, tuto komunikaci si můžete přečíst zde.
Podpora NEN se mi tou dobou přestala ozývat, sepsal jsem proto stížnost adresovanou Ministerstvu pro místní rozvoj (MMR), v kopii MPSV, ale i vládní zmocněněc pro IT a digitalizaci Vladimír Dzurilla.
Tento můj podnět, včetně odpovědi ze strany MMR najdete zde.
Zajímavé je, že přístup podpory se od okamžiku mé stižnosti změnil, docházelo k intenzivnější komunikaci a opravdu nakonec, ale pozdě, k vyřešení.
Celý systém NEN, který funguje jen v Internet Exploreru 11 (Microsoft aktuálně v systémech distribuuje prohlížeč Edge) a Mozzila Firefox ve starší verzi 52, vyžaduje nainstalovanou komponentu Microsoft Silverlight.
Vizte opět např. Wikipedii a zde uvedené pravdivé tvrzení:
Můj problém s nefunkčností, k jehož vyřešení nakonec opravdu pomohl helpdesk NEN, byl v tom, že MS Silverlight nefungoval na mém klientském prostředí, když zde bylo instalováno písmo Avenir Next.ttc!
Opravdu je toto nástroj hodný toho, aby byl povinný? Proč tohle státní správa nám, jejím dodavatelům, dělá? V roce 2014 uvedla do testovacího provozu systém postavený na platformě, jejíž vývoj skončil v roce 2012 a v roce 2018 slibuje něšťastným uživatelům, že dojde k upgrade toho systému na využití moderních technologií, jako je třeba HTML5, jehož specifikace vyšla v tom samém roce 2014!
Svoji reakci vůči odpovědi z MMR aktuálně zvažuji.
Jaká je současnost?
O tom jsem se nedávno osobně přesvědčil při pokusu podat nabídku do výběrového řízení na Ministerstvu práce a sociálních věcí (MPSV).
Nabídku se mi podat nepodařilo, protože i přes to, že jsem se obrátil a v několika kolech řešil s podporou NEN zprovoznění portálu v mém klientském prostředí, neuspěl jsem.
Část mé intenzivní komunikace s hotline NEN naleznete zde.
I přes mé maximální úsilí a desítky pokusů NEN rozjet a podat přes něj nabídku mi nebylo toto umožněno, tak jsem v termínu nabídku podal e-mailem a prostřednictvím firemní datové schránky, MPSV jsem o tomto informoval, včetně důvodů, proč jsem tak učinil.
Ze strany MPSV ale přišlo zamítavé stanovisko, tuto komunikaci si můžete přečíst zde.
Podpora NEN se mi tou dobou přestala ozývat, sepsal jsem proto stížnost adresovanou Ministerstvu pro místní rozvoj (MMR), v kopii MPSV, ale i vládní zmocněněc pro IT a digitalizaci Vladimír Dzurilla.
Tento můj podnět, včetně odpovědi ze strany MMR najdete zde.
Zajímavé je, že přístup podpory se od okamžiku mé stižnosti změnil, docházelo k intenzivnější komunikaci a opravdu nakonec, ale pozdě, k vyřešení.
Celý systém NEN, který funguje jen v Internet Exploreru 11 (Microsoft aktuálně v systémech distribuuje prohlížeč Edge) a Mozzila Firefox ve starší verzi 52, vyžaduje nainstalovanou komponentu Microsoft Silverlight.
Vizte opět např. Wikipedii a zde uvedené pravdivé tvrzení:
Silverlight je zastaralá aplikační platforma vytvořená společností Microsoft, která je určena pro vývoj businessových a multimediálních aplikací (RIA). Aplikace psané pomocí této technologie mohou běžet v rámci webového prohlížeče Internet Explorer. Dříve mohly běžet i v dalších prohlížečích jako Mozilla Firefox, Safari a Google Chrome, nebo v režimu "out of browser", tedy ve vlastním okně mimo prohlížeč. Od r. 2012 není tato platforma dále rozvíjena.
Můj problém s nefunkčností, k jehož vyřešení nakonec opravdu pomohl helpdesk NEN, byl v tom, že MS Silverlight nefungoval na mém klientském prostředí, když zde bylo instalováno písmo Avenir Next.ttc!
Opravdu je toto nástroj hodný toho, aby byl povinný? Proč tohle státní správa nám, jejím dodavatelům, dělá? V roce 2014 uvedla do testovacího provozu systém postavený na platformě, jejíž vývoj skončil v roce 2012 a v roce 2018 slibuje něšťastným uživatelům, že dojde k upgrade toho systému na využití moderních technologií, jako je třeba HTML5, jehož specifikace vyšla v tom samém roce 2014!
Svoji reakci vůči odpovědi z MMR aktuálně zvažuji.
Komentáře
Okomentovat