V jednom ze svých prvních povolebních prohlášení staronový prezident Miloš Zeman zmínil jako prioritu na domácí scéně prosazení přímé volby starostů, primátorů a hejtmanů.
Že toto plíživé zavádění prvků většinového systému prosazuje on a hnutí ANO, tedy ti, kteří se vždy chovají stylem vítěž bere vše, mě nepřekvapuje, nepřekvapuje mě to ani u SPD.
Hnutí ANO dokonce v podstatě považuje svého bosse Andreje Babiše za přímo zvoleného premiéra díky počtu preferenčních hlasů pro něj ve sněmovních volbách.
Proč však tuto naprosto nesystémovou věc prosazuje i STAN, tomu nerozumím.
Vynechám argumenty, které již na toto téma, na téma pro a proti přímé volby starostů, dříve padly.
Vynechám to, že je to nesystémový útok na funkční zastupitelskou demokracii, že by se dělení společnosti, které jsem teď sledovali při přímé volbě prezidenta posunulo až na úroveň jednotlivých obcí.
K tomuto líbívému návrhu, který určitě údajně podporuje vyšší osobní odpovědnost, přitom by jen podpořil politické podnikání až na úrovni obcí, přidám další argumenty proti.
Pokud ale bude starosta přímo volený, získá jistě logicky větší pravomoci.
Běžný občan pak ale musí získat větší možnost jeho přímé kontroly.
Občan bude mít pravomoc ho přímo zvolit, občan musí mít možnost ho přímo kontrolovat.
A musí to být spojené nádoby - větší pravomoc, větší možnosti!
Na přímou kontrolu ale není samospráva připravena, není schopna pro ni občanovi poskytnout nástroje, informace.
Ze zastupitelů se totiž při přímé volbě starosty stávají spíše loutky, než zástupci voličů, kteří tu kontrolu dělají za ně.
Dokud nebudou tyto problémy napraveny, tak divočinu komunálních voleb rozšířit ještě o přímou volbu starosty je naprosto nezodpovědný nápad.
Lepší by bylo, výše uvedené zajistit, ale nesystémovou přímou volbu ještě i na úroveň místní samosprávy nezavádět.
Chybou bylo už zavedení přímé volby prezidenta, když už ji máme, tak si ji nechme, ale vyvarujme se této chyby i na dalších úrovních veřejné správy.
Bude stačit, když dá stát větší jistotu občanům, že jejich hlas ve volbách je správně spočten a když jim dá více nástrojů pro přímou kontrolu zastupitelů, včetně radních a starostů.
To nám všem pomůže více, než systém vítěz bere vše!
Že toto plíživé zavádění prvků většinového systému prosazuje on a hnutí ANO, tedy ti, kteří se vždy chovají stylem vítěž bere vše, mě nepřekvapuje, nepřekvapuje mě to ani u SPD.
Hnutí ANO dokonce v podstatě považuje svého bosse Andreje Babiše za přímo zvoleného premiéra díky počtu preferenčních hlasů pro něj ve sněmovních volbách.
Proč však tuto naprosto nesystémovou věc prosazuje i STAN, tomu nerozumím.
Vynechám argumenty, které již na toto téma, na téma pro a proti přímé volby starostů, dříve padly.
Vynechám to, že je to nesystémový útok na funkční zastupitelskou demokracii, že by se dělení společnosti, které jsem teď sledovali při přímé volbě prezidenta posunulo až na úroveň jednotlivých obcí.
K tomuto líbívému návrhu, který určitě údajně podporuje vyšší osobní odpovědnost, přitom by jen podpořil politické podnikání až na úrovni obcí, přidám další argumenty proti.
Otevřená data
V místní samosprávě dosud není zajištěna dostatečná trasparentnost a možnost kontroly, na úrovni měst a obcí v podstatě neexistují otevřená data, která by toto občanům umožňovala.Pokud ale bude starosta přímo volený, získá jistě logicky větší pravomoci.
Běžný občan pak ale musí získat větší možnost jeho přímé kontroly.
Občan bude mít pravomoc ho přímo zvolit, občan musí mít možnost ho přímo kontrolovat.
A musí to být spojené nádoby - větší pravomoc, větší možnosti!
Na přímou kontrolu ale není samospráva připravena, není schopna pro ni občanovi poskytnout nástroje, informace.
Ze zastupitelů se totiž při přímé volbě starosty stávají spíše loutky, než zástupci voličů, kteří tu kontrolu dělají za ně.
Kvalita voleb
Druhým problémem, který vidím je, že v současné době máme problematický volební systém, nedávné případy ukázaly, že v oblasti např. preferenčních hlasů není vše systémově v pořádku, může a dochází minimálně k chybám, kterým je ale třeba předcházet lepším nastavením procesu zajištění voleb a vyhodnocení odevzdaných hlasovacích lístků.Dokud nebudou tyto problémy napraveny, tak divočinu komunálních voleb rozšířit ještě o přímou volbu starosty je naprosto nezodpovědný nápad.
Nepřipravenost veřejné správy
Tedy, na případnou přímou volbu starostů, primátorů a hejtmanů by se nejdříve musela připravit sama veřejná správa, a to kvalitnějším procesem zajištění voleb a také rozšířením povinností v oblasti otevřených dat na úroveň obcí.Lepší by bylo, výše uvedené zajistit, ale nesystémovou přímou volbu ještě i na úroveň místní samosprávy nezavádět.
Chybou bylo už zavedení přímé volby prezidenta, když už ji máme, tak si ji nechme, ale vyvarujme se této chyby i na dalších úrovních veřejné správy.
Bude stačit, když dá stát větší jistotu občanům, že jejich hlas ve volbách je správně spočten a když jim dá více nástrojů pro přímou kontrolu zastupitelů, včetně radních a starostů.
To nám všem pomůže více, než systém vítěz bere vše!
Komentáře
Okomentovat